Türk Hava Yolları Tarihçesi
20.05.1933:Milli savunma bakanlığına bağlı ‘Hava Yolları Devlet İşletmesi’ kuruldu. İlk filo
2 King Bird (5 koltuklu)
2 Junkers F-13 (4 koltuklu)
1 ATH-9 (10 koltuklu)
1935:Bayındırlık Bakanlığı'na bağlandı
1938:"Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğü" adı ile Ulaştırma Bakanlığı'na bağlandı
1945:DC-3 uçakları filoya girdi
1947:İlk dış sefer Ankara-İstanbul-Atina olarak yapıldı
01.03.1956:Türk Hava Yolları A.O. sermayesi 60 Milyon TL olarak kuruldu
1958-19601958’de VISCOUNT uçakları, 1960’da F-27 uçakları alındı
1967:İlk DC-9 uçağı ile jet çağı başladı
1971:B-707'ler kiralanarak filoya katıldı
1973: F-27 'ler F-28 ile değiştirildi.DC-10 'lar filoya katıldı.
1974:B-727 'ler filoya katıldı
1984:Sermaye 60 Milyar TL oldu, kamu iktisadi kuruluşu statüsü'ne geçildi
1985:Airbus 310'lar filoya katıldı
1986:Haziran 'da Singapur hattının açılması ile uzakdoğu uçuşları başladı
1987:Temmuz 'da sermaye 150 Milyar TL oldu
1988:Ağustos 'ta New York hattı açıldı (Brüksel üzerinden)
1990:Mart 'ta sermaye 700 Milyar TL oldu.Eylül 'de kamu ortaklığı idaresine bağlandı.
1991: B-737 'ler filoya katıldı.Eylül 'de kayıtlı sermaye 2 Trilyon TL oldu.
1992:Aralık 'ta kayıtlı sermaye 2,5 Trilyon TL oldu
1993:Temmuz 'da, A-340-300 'ler filoya katıldı.Temmuz 'da, RJ-100 'ler filoya katıldı.Ağustos 'ta, A-340-300 uçağı ile ilk First Class uygulaması başlatıldı.Eylül 'de, THT A.Ş. THY A.O. ile birleşti.
1994:Ocak 'ta kayıtlı sermaye 6 Trilyon TL oldu.
Temmuz 'da New York seferlerimiz direkt yapılmaya başlandı.
Temmuz 'da, 3. A-340-300 filoya katıldı.
Ekim 'de DC-9 'lar filodan çıktı.
Kasım 'da çıkarılmış sermaye 5,5 Trilyon TL oldu.
1995:. Şubat 'ta, A-310-318 'lerde First Class uygulaması başlatıldı
Mart 'ta kayıtlı sermaye 10 Trilyon TL oldu.
Temmuz, Eylül, Kasım aylarında B-727-200 uçaklarımızın 3 adedi kargoya dönüştürüldü.
1996:. RJ-70 'ler filoya katıldı.
4 Nisan 'da 4 adet B-727-200 uçağı filodan çıktı.
4. A-340-300 uçağı filoya katıldı.
Mayıs 'da çıkarılmış sermaye 10 Trilyon TL oldu.
Aralık 'da kayıtlı sermaye 50 Trilyon TL oldu.
1997: 5. A-340-300 uçağı filoya katıldı.
31 Ekim 'de Japon Havayolları ile İstanbul-Osaka-İstanbul hattında Block Space anlaşması yapıldı.
1998: Mart sonunda Austrian Airlines ile İstanbul, Ankara ve İzmir 'den Viyana 'ya olan uçuşlarda Block Space anlaşması yapıldı
30 mart tarihi itibariyle Avrupa 'nın 5 büyük havayolu ile "The Qualiflyer Group" adı altında yeni bir işbirliğine girildi
Haziran 'da çıkarılmış sermaye 30 Trilyon TL oldu
Swissair ile Ağustos ayında İstanbul 'dan Zürih, Cenevre ve Basel 'e, İzmir 'den Zürih 'e olan uçuşlarda Block Space anlaşması yapıldı
Ekim 'de Hırvatistan Havayolları ile İstanbul-Zagrep-İstanbul hattında Block Space anlaşması yapıldı
Kasım 'da Japon Havayolları ile İstanbul-Tokyo-İstanbul hattında Block Space anlaşması yapıldı
Kasım 'da 26 adet yeni nesil B-737-800 'lerden ilk 6 'sı filomuza katıldı
1999:9 adet B-737-800 uçağı filomuza katıldı
Ocak 'ta, II. Bakım üssü kullanıma açıldı
Nisan 'da, ortaklığımız 'ın tüm seferlerinde sigara içme yasağı konuldu
6. Airbus A-340-300 uçağı filomuza katıldı
Eylül 'de Malezya Havayolları ile İstanbul-Kualalumpur-İstanbul hattında Code Share anlaşması yapıldı
Kasım 'da, kayıtlı sermaye 175 Trilyon TL 'ye yükseltildi
2000:. 7 adet B-737-800 uçağı filomuza katıldı
Mart ayı sonunda Avusturya Hhavayolları ile olan Code Share anlaşması sona erdi
Nisan 'da 7. A-340-300 uçağı filomuza katıldı
Mayıs 'da Asiana Airlines ile İstanbul-Seul-İstanbul hattında Block Space anlaşması yapıldı
Eylül 'de olimpiyat oyunları nedeniyle Sydney 'e ilk ticari uçuş yapıldı
Ekim 'de; Şubat ayı sonunda American Airlines ile imzalanmış olan ve New York, Miami ve Şikago noktalarından 10 ABD iç hat noktasına bağlantı sağlayan Code Share uçuşları yapılmaya başlandı.
Ekim 'de yeni Frequent Flyer programımız Miles&Miles başladı.
Ekim ayında Malezya Havayolları ile yapılan Code Share anlaşması sona erdi.
29 Ekim 'den itibaren
* Cathay Pacific Havayolları ile İstanbul-Hong Kong-İstanbul hattında Block Space anlaşması
* Polonya Havayolları ile İstanbul-Varşova-İstanbul hattında Code Share anlaşması
* Çek Havayolları ile İstanbul-Prag-İstanbul hattında Code Share anlaşması başladı
2001:2 adet B-737-800 uçağı filomuza katıldı
6 adet A-310-200 uçağı İran Air'e satıldı
Sunexpress ile Antalya-Frankfurt-Antalya hattında Code Share Anlaşması yapıldı.
29 Ocak'tan itibaren Sabiha Gökçen Hava Alanı'ndan Ankara'ya seferler başladı
Rezervasyon Çağrı Merkezi ( 444 0 THY / 444 0 849 ) uygulaması başladı
2002:2 adet B-737-800 uçağı filomuza katıldı
Priştina hattı açıldı
2003:29 Mart 2003 tarihinde Johannesburg-Cape Town hattı kapatıldı.
18 Eylül 2003 tarihinde Yeni Delhi hattı açıldı.
17 Ekim 2003'de Sivas hattı açıldı.
2 Ekim 2003'de İzmir-Adana-İzmir seferleri başladı.
Ortaklığımız ile Air India (AI) arasında akdedilen "code share" anlaşması çerçevesinde 3 Kasım 2003 tarihi itibariyle İstanbul-Yeni Delhi-İstanbul hattında Ortaklığımız seferleri Air India ile ortak icra edilmeye başlandı.
"Elektronik Bilet" yani "Biletsiz Seyahat" uygulaması 9 Aralık Salı günü uçucu ekip görev pasları ile başlatıldı.
2004: THY uçaklarda kalp elektrosok (Defibrillatör) cihazı bulundurmaya başladı.
Eylül ayında Boeing, Türk Hava Yolları Teknik Bakım Merkezi’yle 10 yıllık uçak bakım anlaşması imzaladı.
Honerwell firması,dünyada ilk defa acfm56-7b uçak motorlarının Yakıt Komponentleri için Ortaklığımız Bakım Merkezi’ni Yetkili Tamir ve Bakım Merkezi olarak ilan etmiştir.
Eylül ayında Türk Hava Yolları ,yolcularının görüş ve şikayetlerini iletebilecekleri ‘Müşteri İlişkileri Online Hizmet Servisi’ni ,www.turkishairlines.com.tr adresinde hizmete açtı.
Aralık ayında Avrupa Havayolları Birliği’nin açıkladığı Tüketici Raporuna göre; THY’nin, "uçakların zamanında kalkışı" ve en az kayıp bagaj olayıyla karşılaşılan tüm Avrupadaki şirketler arasında ikinci olduğu belirtilmiştir.
2004 yılında yaklaşık 110 milyon YTL (110 Trilyon TL) vergi öncesi kar elde edildi.
2005: 14-18 Şubat tarihleri arasında tamamlanan ABD Federal Havacılık Otoritesi’nin (FAA) yıllık denetim raporuna göre, THY Bakım Merkezi'nin birçok atölye ve birimi sıfır (0) hatalı bulundu.
. 27 Mart tarihinde Kazablanka hattı açıldı.
. 18 Nisan tarihinde Doç. Dr. Temel Kotil, THY yönetimine girdi.
. THY, 30 Nisan 2005 tarihinden itibaren İstanbul'un Anadolu yakasında bulunan Sabiha Gökçen Havaalanı'ndan uçuşlara başladı.
. 07 Haziran'da Lisbon hattı açıldı.
. Türk Hava Yolları, 14 Haziran tarihinde İstanbul ve Antalya’dan Londra’da Stansted Havaalanına karşılıklı olarak seferlere başladı.
. 21 Haziran’da Oslo hattı açıldı.
. Ortaklığımız, 2005 yılının ilk altı ayında 27,5 milyon YTL vergi öncesi kâr elde etti.
. 19 Ekim Astana hattı açıldı.
. Dünya Havcılık Otoritesi JAA MAST Türkiye'de yaptığı ‘Uçuş Güvenliği İncelemesinde’, THY’ye “Teknik Bakım ve Onarımda en yüksek performansla faaliyet gösteriyor” raporu verdi.
. Türk Hava Yolları, 1 Kasım’dan itibaren uyguladığı yeni modelle yolcularını farklı fiyat alternatifleri sunmaya başladı.
. Kasım ayında 59 Yeni Uçakla Filosunu Genişleten THY, 23 Yeni Dış Hattı açma kararı alındı.
. 28 Kasım’da, THY HABOM A.Ş., THY TEKNİK A.Ş. ve THY EĞİTİM A.Ş.’nin kurulması kararı alındı.
. 15 Aralık’ta Türk Hava Yolları’nın Airbus ve Boeing’den satın aldığı 59 adet uçaktan ilk üçü olan yeni nesil Boeing 737-800, Airbus A320 ve Türkiye'nin ilk Airbus A330’u filoya katılmıştır.
. 59 adet uçak siparişi verilmiştir.
2006: . 16 Ocak’ta Ljubljana hattı açıldı.
. 22 Ocak’ta Abu Dhabi hattı açıldı.
. 26 Ocak’ta Duşanbe hattı açıldı.
. 03 Şubat’ta Rostov hattı açıldı.
. 03 Şubat’ta Sanaa hattı açıldı.
. 07 Şubat’ta Donetsk hattı açıldı.
. 15 Şubat’ta Tebriz hattı açıldı.
. 28 Şubat’ta Kazan hattı açıldı.
. 13 Mart’ta Belgrad hattı açıldı.
. 15 Mart’ta St Petersburg hattı açıldı.
. 19 Mart’ta Helsinki hattı açıldı.
. 24 Mart’ta Muskat (Doha bağlantılı) hattı açıldı.
. 24 Mart’ta Doha (Muskat bağlantılı) hattı açıldı.
. 31 Mart’ta Venedik hattı açıldı.
. 07 Nisan’da Dublin hattı açıldı.
. 19 Nisan’da Riga hattı açıldı.
. 22 Nisan’da Addisababa (Hartum bağlantılı) hattı açıldı.
. 22 Nisan’da Sudan Hartum (Addisababa bağlantılı) hattı açıldı.
. 26 Nisan’da Ekaterinburg hattı açıldı.
. 28 Nisan’da Dneprepetrovsk hattı açıldı.
. Nisan’da THY, havacılık emniyeti standartı olan IOSA Programı denetimini başarıyla geçerek Türkiye’deki ilk “IOSA OPERATÖRÜ” oldu.
05 Mayıs’ta Mumbai hattı açıldı.
. THY telefonla bilet satışına başladı.
. İTÜ-THY Teknik Tasarım Ofisi açıldı, İTÜ Uçak Ve Uzay Bilimleri Fakültesi Bünyesinde Faaliyetlerine Başladı.
. Türk Hava Yolları Teknik A.Ş. ticaret ünvanlı bir şirket, %100 hissesi THY’ye ait olmak üzere, ağırlıklı olarak uçak teknik malzeme ve komponentlerinden müteşekkil 271.325.800 YTL ayni sermaye ile kurulmuş olup 23.05.2006 tarihinde ticaret sicil gazetesinde yayınlanmak üzere ticaret siciline tescil edilmiştir.
. 25 Mayıs’ta Minsk hattı açıldı.
. 14 Haziran Osaka hattı açıldı.
. 19 Haziran’da Türk Hava Yolları ISO 9001:2000 Kalite Belgesi Aldı.
. 27 Temmuz’da Lagos hattı açıldı.
. 1 Ağustos 2006 tarihinden itibaren Singapur’a direk uçuş başladı.
. 1 Ağustos 2006 tarinden itibaren, THY ve Kenya Havayolları arasında imzalanan anlaşma uyarınca Nairobi-İstanbul-Nairobi seferleri başladı.
. 4 Ağustos’ta Türk Hava Yolları Star Alliance’a Girme Kararı Aldı.
. 18 Ağustos’ta THY, Bagajsız Yolcuların Biniş Kartlarını (Boarding Card) internetten bastırabilmesine olanak sağlayan yeni bir uygulamaya başladı.
. THY ile Star Alliance arasında, THY’nin Star Alliance katılımını öngören mutabakat protokolü, 9 Aralık 2006 Cumartesi günü düzenlenen bir törenle imzalandı.
. Türk Hava Yolları, Lufthansa’yla yaptığı anlaşma çerçevesinde uçuş noktasını 131’den 231’e çıkarma kararı aldı.
KAYNAK:
http://www.thy.com